Meedoen aan open huizen dagen – weggegooid geld

In het voorjaar zijn we traditioneel gewend dat meer mensen werk maken van het kopen van een ander huis. Er staan dan ook weer openhuizendagen en -routes voor de deur. Makelaars en eigenaren van te koop staande woningen besteden er samen weer een hoop tijd en geld aan. Hoe nuttig is dat?

Veel geld

Meedoen aan een open dag kost voor één woning misschien geen hoofdprijs, maar als je alle kosten bij elkaar optelt dan besteden de gezamenlijke woningeigenaren veel geld aan het aanprijzen van hun woning tijdens open dagen. Mij bekruipt altijd het gevoel dat dat totale bedrag niet erg effectief besteed is. Immers: door deze presentatiedagen besluiten niet meer mensen om een (ander) huis te kopen.

Weinig extra kans

Misschien kopen bezoekers door een open dag toevallig het éne en niet het andere huis en misschien kopen ze het wat eerder dan ze anders gedaan zouden hebben. Als ze dan net jouw huis kopen is dat voor jou natuurlijk geweldig, maar de kans dat je juist door dit soort dagen je huis gaat verkopen is klein, dat is uit onderzoek ook bekend. En moest je het vorig jaar gemiddeld tegen 15 andere woningen opnemen, nu zijn het er meer dan 20.

Alles begint op het internet

Als je huis al enige tijd te koop staat en er al langere tijd geen belangstellenden zijn geweest, dan is de kans wel heel groot dat het op een open dag ook stil gaat blijven. Ook voor het trekken van bezoekers op een open dag begint je presentatie op internet. Als je huis er daar niet uitspringt met een goede presentatie en een goede prijs-kwaliteitverhouding, dan zul je geen bezoekers trekken en dus ook niet je huis verkopen.

Doe het goed

Als je meedoet, doe het dan goed. Heb je al lange tijd geen kijkers gehad, dan kan je er van uit gaan dat je echt iets moet ondernemen om op de open dag wèl publiek te trekken. Kijk en overleg kritisch met je makelaar wat je kunt doen aan de presentatie, kwaliteit, onderhoud, inrichting om beter te zijn dan al je concurrenten of bedenk een ludiek actie om belangstelling te trekken. Ook qua vraagprijs zul je kritisch op jezelf moeten zijn. Want als jij dat niet bent: de schaarse kopers zijn het wèl.

Zorg er dus voor dat je in jouw segment en in jouw omgeving echt concurrerend bent in vergelijking met andere huizen, anders kan je je tijd en geld beter ergens anders aan besteden!